All teknologi og materialer som er benyttet er brukt med tanke på sikkerhet
Det termoformede karosseriet absorberer energien av små støt. Chassiset i pressede profiler av aluminium med en vid diameter, beskytter mot deformasjon.
Beskyttelsesburet absorberer energien i et sammenstøt for å beskytte deg.
All innebygget teknologi er bygget for maksimal beskyttelse av passasjerene ved et potesielt sammenstøt.
AIXAM mopedbiler tilfredstiller de nyeste normer og standarder i EU.
Analyse av disse suksessfulle testene bidrar til sikkerhetsutviklingen for alle AIXAM modeller.
AIXAM har oppnådd en eksepsjonell sikkerhet på sine kjøretøyer.
Kjøretøyene er utstyrt med ABS (standard eller tilvalgsutstyr) Anti-lock bremsesystem optimaliserer og forkorter bremsestrekningen og tillater unnamanøvre for å unngå hindringer under oppbremsing.
Systemet virker på alle underlag og i all slags vær.
I 2011 var det 85,214 trafikkofre (døde + skadde) på Franske veier.
Kun 356 eller 0.41% av disse trafikkofrene var fører eller passasjer i mopedbiler.
Av 3,963 dødsfall var 2,062 (52 %) knyttet til biler, 760 (19 %) til motorsykler og 220 (6 %) til mopeder.
Det var imidlertid 26 eller 0.66% dødsfall knyttet til mopedbiler hvorav 5 var passasjerer. (Kilde ONISR)
Kategorier | SKADDE | DØDE | TOTALT |
Mopedfører og passasjerer (inkludert 50cc) | 7,751 | 165 | 7,916 |
Bilførere og passasjerer |
32,454 | 1,663 | 34,117 |
Mopedbilførere og passasjerer |
320 | 24 | 344 |
Fotgjengere | 11,221 | 499 | 11,720 |